Samenwerken Tussen Organisaties

Zoeken

Voor-
en nadelen

Samenwerken is balanceren tussen de voor- en de nadelen. Wanneer je als organisatie, afdeling of individu iets niet alleen kan kun je innovatiever of slagvaardiger worden door samenwerken met anderen. Aan de andere kant bouw je ook afhankelijkheid op met je partner(s). Dit kan je beperken in je mate van autonoom handelen en het gevoel geven op sommige punten dus weer in te leveren aan slagvaardigheid. Samen zoeken naar de optimale balans maakt onderdeel uit van het proces om te komen te daadwerkelijk samenwerken hieronder de aspecten die je daarbij de revue kunt laten passeren.

...

Voordelen

Educatie
Van elkaar leren
Verantwoordelijkheid
Meerdere mensen en/of partijen dragen de verantwoordelijkheid
Synergie
Aanvullen van elkaars capaciteit(en)
Conflicten
Bron van ideeën voor verbetering
Beweging
Door combinaties ontstaat nieuwe dynamiek en beweging en er ontstaan wegen om zwakke schakels heen
Hoeveelheid werk
Je kunt het werk verdelen en dubbel werk vermijden
Saamhorigheid
Groepsgevoel met bijbehorende energie

...

Nadelen

Educatie
Eigen kennis delen met kans op verlies ervan
Verantwoordelijkheid
Afschuiven van verantwoordelijkheden, verschuilen achter de ander
Synergie
Wederzijdse afhankelijkheid en mogelijk verlies van snelheid
Conflicten
Tijdsverlies of polderen voor de lieve vrede te bewaren
Beweging
Er onstaan nieuwe zwakke schakels die het tempo bepalen
Hoeveelheid werk
Er is wel extra sturing en communicatie nodig met bijbehorende hoeveelheid werk
Saamhorigheid
Afname van mate van autonoom handelen

...