Samenwerken Tussen Organisaties

Zoeken

Samenwerken aan het Internet of Things (IoT) voor je smart home

We kunnen inmiddels over bellen, tv kijken, op Internet via allerlei devices zoals een smartphone, tablet, pc of laptop en je televisie. Hiervoor maakt je gebruik van diensten van Energie-, Kabel-, Telecombedrijven en/of Internet Service Providers. Al die devices hebben eigen besturingssystemen kunnen door standaarden als WIFI, RFID en Bluetooth met elkaar communiceren. Vaak is er extra hardware nodig zoals bijvoorbeeld een Settop box, Chromecast en/of Apple TV. Naast Moore's law (rekencapaciteit) zorgen Kryders law (opslagcapaciteit) en Nielsens law (bandbreedte) voor steeds verder toename van de mogelijkheden tegen lagere kosten. Maar ook voor een wildgroei in je huis …

En dan hebben we het nog niet over hoe alles integreert met je auto en op kantoor. Een ontzettend leuk initiatief van Ericsson vond ik bijvoorbeeld het gebruik van je eigen auto als ontvangstpunt van pakjes naast huis, kantoor en ophaalpunt. UPS kan zien waar je auto is met een eenmalige code de kofferbak openen en daar het pakketje inleggen.

Ideale wereld

Een connected home of een smart home is in de ideale wereld een huis waar aan je alles (op afstand) (al dan niet automatisch) kunt bedienen en instellen. Als je hebt aangegeven dat je naar huis gaat en je bent er met een kwartier dan staat de verwarming aan, de muziek op je favoriete zender en je gel haard brand gezellig. Als je bij je voordeur komt gaat deze open, gaan de lichten aan en schakelt het alarm zichzelf uit omdat dat zo is ingesteld op je smartphone in combinatie met de beveiligingscamera ziet dat jij er aan komt en het veilig is.



Diversiteit aan spelers

Door de eindeloze toepassingsmogelijkheden neemt met het Internet of Things ook het aantal spelers toe. Naast de energiereuzen en telefoonmaatschappijen kunnen uiteindelijk alle fysieke dingen aan het internet worden gekoppeld. Ieder stopcontact, lichtschakelaar, lamp, deur, sensor, etc. etc. En daarnaast nog alle apparaten zoals thermostaten, wasmachines, beveiligingscamera's die steeds meer kunnen worden gekoppeld aan het Internet.

Ieder bedrijf is bezig met het vernieuwen van zijn of haar business model en zoekt manieren om klanten beter te bedienen en aan zich te binden. Één van de manier waarop dat gebeurt is door devices en dienstverlening die bedrijven bieden uit te breiden met connected devices. Heel recent voorbeeld, wat de meeste van jullie wel zullen kennen, zijn de energie maatschappijen die een smart thermostaat aanbieden. Bij zo'n smartdevice hoort vaak ook een (eigen) cloud platform (met eigen inlogcodes) waar je (historische) gegevens zijn opgeslagen.

Maar hier begint voor de gebruiker ook het oerwoud van het Internet of Things. Iedereen roept enerzijds om standaarden maar wil anderzijds de klant wel binden met eigen devices en platform, niet op elkaar wachten en is opzoek naar een eigen verdienmodel. Naast dat er verschillende standaarden (Zigbee, DECT, etc.) en organisaties zijn, is er zelfs een organisatie (DNLA (Digital Network Living Alliance) waarbij je terecht kunt voor richtlijnen voor standaardisatie. Welkom in de jungle. Een positief punt en geruststellende gedachte voor de mensen die hechten aan hun privacy, als je de zelf de weg al niet kunt vinden ...

Allianties en samenwerken

De aanpak van Verisure is een verademing en misschien wel de enige weg in deze overvloed van mogelijkheden. Verisure is Europees beveilingsbedrijf en ze hanteren een organisatorisch
ecosysteem van strategische allianties om hun klant en de klanten van hun partners een smart home aan te bieden. Vanuit hun beveiligingsvak hebben ze een missie gekozen om invulling te geven aan 'The human right to feel safe and secure'. En bieden klanten dat middels een smarthome.


Ze doen samen met een partners sales, marketing en trainingen. Ieder verkoopt zijn eigen product en waar klanten dat wensen bieden ze geïntegreerd elkaars producten aan. Hierbij vinden geen verrekeningen plaats, ook is er geen exclusiviteit. Het uitgangspunt is de industrie als geheel verder helpen en echt de klant centraal stellen. In het totale ecosysteem kun je als klant als je dat wilt terecht voor beveiligingssystemen, persoonlijke beveiligers en ook voor beter sloten, ramen en deuren met bijbehorende sensoren, camera's, slimme verlichting, etc. Al dan niet op afstand via internet te bedienen en in te zien. Ze sluiten geen enkele partij, standaard, systeem en/of toepassing uit. Sterker nog ze adopteren en integreren iedere standaard van partners en de markt zodra er een toepassing voor hun klanten is.

Op deze manier breiden ze organisch hun ecosysteem steeds verder uit. Met klinkende resultaten want in Denemarken zijn ze van een lage Nett Promotor Score (NPS) naar een positieve score gegaan op het niveau van Apple. Hiermee lijken samenwerken en strategische allianties een mooie manier om te overleven in het oerwoud van het Internet of Things.

307

Leave a comment

Naam:
E-mail:
Reactie:
Plaats reactie